Bieganie

Od czego zacząć treningi biegania?

Posted by admin

Żeby zacząć biegać wystarczy po prostu założyć obuwie i… ruszyć w trasę! STOP! Choć w tym zdaniu jest dużo prawdy, to rozpoczęcie treningów biegowych w taki sposób jest proszeniem się o kłopoty. Zanim zajmiemy się bieganiem, warto zapoznać się z kilkoma zasadami, które sprawią, że przemierzanie kilometrów w szybkim tempie będzie dla nas bezpieczne, a zapał nie zniknie po kilku pierwszych treningach.

Zanim zaczniemy treningi biegowe

Przed rozpoczęciem biegania warto zastanowić się nad tym, czy możemy to robić. O ile większość osób może biegać bez obaw, tak w niektórych przypadkach jest to odradzane, np. przy ciężkich chorobach układu krążenia i przy dużej otyłości. Jeśli pojawiają się jakieś wątpliwości, warto skonsultować się wpierw z lekarzem.

Przed rozpoczęciem treningu dobrze jest ustalić sobie cel, który pomoże wytrwać w postanowieniu. Może to być np. chęć zrzucenia kilku kilogramów. Ważne, by było to konkretne wyzwanie, dlatego powinniśmy unikać ogólników.

Ostatnim ważnym punktem jest zakup odpowiedniego obuwia. Bieganie to jeden z najtańszych sportów, nie trzeba mieć nie wiadomo jak drogiego sprzętu za miliony, dobre buty wystarczą. Specjalne koszulki, czy gadżety, jak np. zegarki, krokomierze nie są na początku potrzebne. Wystarczy telefon z GPS, którym będziemy mierzyć swoje statystyki

Biegniemy, czyli jak przeprowadzić pierwsze treningi

Pierwsze treningi będą ciężkie. Nie ma co ukrywać. Jeśli dotychczas większość czasu spędzaliśmy na siedzącej pracy, a po niej odpoczywaliśmy na kanapie przed telewizorem, problemem może być nawet przetruchtanie jednego kilometra. By nie przetrenować się już na starcie, warto rozpocząć od spokojnego przyzwyczajania organizmu do wysiłku. W tym celu najlepiej będzie podzielić trasę na etapy i naprzemiennie truchtać przez minutę, po czym nieco zwolnić tempo, ale wciąż dziarskim krokiem iść kolejne 60 sekund. I tak kilka razy. W miarę upływu czasu i poprawiania się formy należy zwiększać czas biegu, skracając przy tym marsz, aż do całkowitego jego wyeliminowania.

Kiedy biegać? Kwestia gustu. Najlepiej nie robić tego bezpośrednio przed snem, bo mogą wtedy pojawiać się problemy z zaśnięciem. Poza tym nie ma żadnego znaczenia czy robimy to rano, czy wieczorem. Bieganie nie powinno kolidować z pracą i życiem rodzinnym, a być realizowane w naszym wolnym czasie.

Bezpośrednio przed biegiem warto ograniczyć jedzenie i picie. Dzięki temu nie będziemy czuć się ociężali. Dobrze zrobić przynajmniej godzinę, dwie przerwy pomiędzy większym posiłkiem i biegiem. W przypadku krótkich treningów nie ma też sensu, by spożywać coś w trakcie wysiłku. Po bieganiu natomiast warto zjeść lekką przekąskę, jak np. owoc lub baton z węglowodanami, a po krótkiej przerwie pełnowartościowy posiłek.

Przed każdym treningiem należy też wykonać rozgrzewkę. Pozwoli to uniknąć kontuzji, które mogą pojawić się, gdy od razu zaczniemy obciążać nasze stawy i mięśnie. Po zakończonym treningu warto jeszcze chwilę pospacerować i się porozciągać. Miłego biegania!

Related Post