Bieganie

Nordic Walking. Co to jest i jak zacząć?

Posted by admin

Nordic Walking, czyli po prostu marsz z kijami, to forma aktywności dostępna dla każdego. W tej dyscyplinie kondycja, waga, wiek czy wytrzymałość nie grają roli. Każdy może uprawiać ten sport w bezpieczny sposób.

Co to jest Nordic Walking? 

Nordic Walking został opracowany jako dopełnienie całorocznego treningu dla narciarzy biegowych. Jest to sport polegający na marszu z dwoma kijami. Dzięki zastosowaniu dodatku w postaci kijów, podczas uprawiania go możemy stymulować więcej partii mięśniowych do pracy oraz zmniejszyć obciążenie stawów, zwłaszcza kolanowych. Ten sposób marszu znacznie zwiększa wydajność treningu, przy jednoczesnym mniejszym zaangażowaniu wysiłkowym, co sprawia, że sport ten mogą trenować również osoby starsze i otyłe.

Nordic Walking jest przede wszystkim sportem wysiłkowym, który poprawia w znaczący sposób kondycje całego ciała. Wykonując ten rodzaj marszu usprawniamy pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Dodatkowo, wykonując Nordic Walking, odciążamy dolny odcinek kręgosłupa oraz stawy kolanowe. Ten sposób treningu wzmacnia większość mięśni ciała, zarówno tych z dolnej i górnej części ciała oraz mięśnie tułowia. Warto zauważyć, że zastosowanie kijów w tej aktywności, stymuluje mięśnie klatki piersiowej, brzucha, ramion, bicepsy oraz tricepsy. Dodatkowo Nordic Walking pozwala pozbyć się napięcia mięśniowego w barkach. Ten rodzaj sportu jest niezwykle bezpieczny, a do tego podczas jego wykonywania spalamy więcej kalorii niż podczas zwykłego marszu.

Jak zacząć trenować Nordic Walking? 

Mimo tego, że Nordic Walking wygląda na bardzo prosty sport, nie jest to do końca prawda. Faktycznie wykonywanie go nie jest tak bardzo męczące jak inne sporty wysiłkowe, ale dalej jego technika wykonywania może na początku sprawiać pewne trudności. Przede wszystkim, poruszanie się, przy jednoczesnym używaniu kijów, nie jest czymś naturalnym dla naszego ciała. Co więcej, podczas takiego treningu musimy stawiać dużo większe kroki niż podczas zwyczajnego spaceru. Synchronizowanie długiego kroku i odpowiednich technik trzymania oraz wykorzystania kija w prawidłowy sposób jest dość trudne. Sprawia to, że początkowo ruchy wykonywane przy trenowaniu Nordic Walking mogą być dość chaotyczne i niepoprawne.

Jeśli obawiasz się, że opanowanie techniki Nordic Walking jest dla Ciebie zbyt trudne, skonsultuj się z profesjonalnym trenerem, który nauczy się prawidłowej pracy rąk oraz odpowiedniego stawiania kroków. Jeśli natomiast chcesz spróbować nauczyć się tego sportu samodzielnie, przedstawiamy Ci kilka ćwiczeń, których opanowanie ułatwi Ci to zadanie.

Ćwiczenie 1 

Chwyć kijki w ¼ ich wysokości. Ułóż ręce wzdłuż ciała. Zwróć uwagę, aby większa część kijków była z przodu. Maszeruj wykonując kroki wielkości wystających kijków. Podczas marszu postaraj się dostosować ruchy rąk.

Ćwiczenie 2 

Popracuj nad ruchami dłoni, ponieważ ich ustawienie jest bardzo ważne podczas wykonywania Nordic Walkingu. Prostuj łokieć i ustawiaj kij pod kątem ostrym do podłoża. Ważne jest, aby podczas przekładania dłoni za siebie rozluźnić uchwyt i otworzyć dłoń. Nie powinno się skręcać dłoni podczas wykonywania tego ćwiczenia. Drugi kij powinien być umieszczony pod pachą.

Ćwiczenie 3 

Aby nauczyć się synchronizować ruchy po obu stronach ciała, należy najpierw opanować je po każdej ze stron osobno. W tym celu postaraj się wykonywać ruch marszowy z odbiciem się od kija z użyciem tylko jednej nogi. Zwróć uwagę żeby krok stawiać nogą przeciwległa do ręki, w której trzymasz kij. Następnie powtórz to samo ćwiczenie używając drugiej nogi i ręki.

Related Post