Bieganie

Czy senior może biegać?

Posted by admin

Bieganie należy do najpopularniejszych i najbardziej korzystnych dla naszego zdrowia sportów. Zazwyczaj jednak swoją przygodę z tą aktywnością fizyczną rozpoczynają osoby młode i w pełni zdrowe. Czy oznacza to, że bieganie to sport nieodpowiedni dla seniorów? Dowiedz się wszystkiego na temat biegania po sześćdziesiątce!

Bieganie dla seniorów

Jeżeli nie istnieją wyraźne przeciwwskazania zdrowotne do intensywnego wysiłku fizycznego, biegać możesz zacząć praktycznie w każdym wieku. Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie swojej przygody z tym sportem i zdecydowanie warto spróbować, chociażby z uwagi na szereg korzyści, płynących z biegania. Regularny trening biegowy nie tylko pozytywnie wpływa na cały organizm, ale również poprawia samopoczucie i zmniejsza ryzyko depresji, co wbrew pozorom jest bardzo ważne dla osób w dojrzałym wieku.

Choć bieganie to samo zdrowie, nie każdy senior może się go podejmować. Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko wystąpienia chorób stawów oraz kręgosłupa, które są nie tylko dokuczliwe, ale mogą również prowadzić do poważnych urazów. Istotnym przeciwwskazaniem są również choroby serca i układu sercowo-naczyniowego. Dlatego jeśli planujesz zacząć biegać, skonsultuj się z lekarzem, który pomoże określić, czy nie istnieją przeciwwskazania do podejmowania intensywnego wysiłku fizycznego.

Jak zacząć biegać?

Jeżeli nigdy nie biegałeś, nie rzucaj się od razu na głęboką wodę – zacznij od regularnych spacerów, które później zamienisz w marszobiegi, by w końcu zacząć biegać na krótkich dystansach. Najważniejsze jest to, aby poprawić ogólną wydolność organizmu oraz ćwiczyć prawidłową technikę biegu. Po 60-tce bieganie profesjonalne jest bardzo trudne, a seniorzy mają znacznie mniejsze osiągi niż osoby młode, jednak nic nie stoi na przeszkodzie do biegania rekreacyjnego.

Z wiekiem nasze zdolności motoryczne spadają, a więc osoby po 60., a nawet 50. roku życia nie będą w stanie wykonywać tak intensywnych ćwiczeń jak 20-latkowie. Nie oznacza to bynajmniej, że powinni oni zrezygnować z bardziej wymagających aktywności ruchowych. Bardzo ważne jest natomiast to, aby odpowiednio dostosować swój plan treningowy do możliwości organizmu oraz pozwolić sobie na dłuższy odpoczynek pomiędzy kolejnymi sesjami treningowymi. Dla osób młodych wystarczy jeden dzień przerwy pomiędzy treningami, aby mięśnie zdążyły się zregenerować, podczas gdy w przypadku seniorów czas ten wydłuża się do dwóch, a nawet trzech dni.

Dlaczego warto biegać po 60-tce?

Bieganie to aktywność fizyczna, która angażuje do pracy różne grupy mięśni, co bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie ich, jak i poprawę kondycji całego organizmu. Regularny trening biegowy znacznie zmniejsza ryzyko zawałów serca, a także chorób układu sercowo-naczyniowego. Dojrzali biegacze często zwracają uwagę na to, że ich ciało wolniej się starzeje, a poziom sprawności fizycznej praktycznie nie spada. Bieganie to również klucz do dobrego samopoczucia – podczas intensywnego wysiłku w organizmie wydziela się serotonina, która bezpośrednio wpływa na dobry nastrój.

Related Post